Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Інтер’єр київського ЦУМу. Фото: Viktor Bystrov / Unsplash

Поняття інтер’єрний урбанізм використовують для опису інтер’єрів приміщень, які настільки великі, що функціонують як місто. Найкращий приклад таких просторів — це торговельно-розважальні центри, де відвідувачі можуть знайти пішохідні вулиці, відкриті тераси кафе та навіть парки, на кшталт оази в нещодавно відкритому в Києві Республіка Парку.

Стюарт Хікс, викладач Чиказької школи архітектури при Іллінойському університеті, присвятив інтер’єрному урбанізму останній випуск свого YouTube-влогу Architecture with Stewart.

Приклади інтер’єрного урбанізму можна знайти і в давніші часи, наприклад, у середньовічних зображеннях Раю. А лондонський Кришталевий палац ХІХ століття цілком можна вважати прототипом сучасних виставкових центрів і шопінг-молів.

Кришталевий палац у Лондоні (знищений пожежею у 1936 році). Зображення: collections.vam.ac.uk

У США середини ХХ століття великі закриті комерційні простори стали спробою вирішити проблему міграції людей з центру міста до околиць. Ця потреба виникає, коли місто переживає урбаністичну кризу. Наприклад, таку, що переживав Детройт наприкінці 1970-х років, коли там збудували велетенський Ренесанс-Центр за проєктом Джона Портмана.

Відвідувач ніби й перебуває у центрі міста, але це зовсім не Детройт, а захищене й безпечне середовище — свого роду фортеця, що відмежовує людину від автомобілів, злочинності, занепаду та вихлопних газів.

Ренесанс-Центр у Детройті. Фото: Crisco 1492 / Вікіпедія

Один із різновидів інтер’єрного урбанізму — системи підземних тунелів у американських містах, київським аналогом яких є підземний ТРЦ між Бессарабською площею та площею Льва Толстого.

У Чикаго такий простір має назву Chicago’s Pedway. Це система підземних і надземних переходів, що простягається на понад 40 кварталів у діловому центрі та сполучає офісні хмарочоси, готелі та залізничний вокзал, загалом близько 50 будівель. Тут розміщено магазини, ресторани, галереї.

Чиказький педвей. Скриншот з відео Architecture with Stewart

Чиказький педвей почали будувати у 1951 році й він поступово й доволі стихійно розширювався. Тож зараз частини цієї системи якісно відрізняються одна від одної — різне планування й наповнення, різні матеріали, декор та освітлення. Те, що передбачалося як цілісна структура, зараз є клаптиковою ковдрою, де за окремі клаптики відповідають різні власники. Педвей навіть пахне по-різному — прохід біля басейну, розміщеного під готелем, завжди має запах хлорки.

Також Чиказький педвей. Фото: Вікіпедія

Поява такого міста під землею зумовлена й цілком об’єктивною причиною: в Чикаго дуже суворі зими, а клімат підземних переходів лишається сприятливим цілий рік. Так само аналогічна система підземних і надземних переходів існує в холодному Міннеаполісі. У південних містах, як Х’юстон і Атланта, мета таких просторів — укриття від спеки та надмірної вологості.

Скайвей у Міннеаполісі. Скриншот з відео Architecture with Stewart

Майстром гігантської архітектури був уже згаданий Джон Портман. Передусім він відомий готелями з величезними атріумами. Інтер’єри готелю «Маріотт» в Атланті можна побачити в серіалі «Локі», де ця архітектура уособлює бюрократичну машину, що керує часом.

«Маріотт Маркіз» в Атланті. Фото: Slosh415 / Вікіпедія

Хікс показує зсередини інтер’єри готелю «Хаятт Рідженсі» у Чикаго, збудованого в 1971 році. Як і в інших готелях Портмана, простір структуровано навколо велетенського атріуму, а приміщення сполучено довгими коридорами та мостами. Поодинокі м’які куточки з меблями, килимами та кімнатними рослинами покликані гуманізувати цей тоталітарний дизайн.

Скриншот з відео Architecture with Stewart

Сучаснішим прикладом інтер’єрного урбанізму Хікс вважає кампус Facebook у Менло-Парку, Каліфорнія, який спроєктував Френк Гері. Це також своєрідне місто-в-місті, зі своїми вулицями, кав’ярнями, магазинами та парками.

Загалом спільна особливість закритих просторів у тому, що людина відривається від різноманіття реального міського досвіду, а її часом, як у серіалі «Локі», керує хтось інший. Це стає можливим, зокрема, через невирішені проблеми міста. У той час, як назовні складно пройти запаркованими тротуарами, ТРЦ пропонує вільні від автомобілів вулиці з лавами і деревами. Будівлі назовні недоступні та недружні — а в ТРЦ ми бачимо суцільні «активні перші поверхи» з великими освітленими вітринами та безбар’єрним входом.

Фото: Heidi Fin / Unsplash

Водночас цей удаваний комфорт покликаний слугувати інтересам певної групи людей — девелоперів і бізнесменів. Їхній успіх дається коштом навколишніх крамничок, кав’ярень і закладів, які не витримують конкуренції. Так, незабаром у Києві на місці книжкового ринку «Петрівка» з’явиться новий ТРЦ Вагіфа Алієва. Депутат Київради Владислав Трубіцин, зараз підозрюваний у хабарництві, запевняв, що домовився з девелопером про збереження частини ринку, але проєкт ще не було презентовано.

Фото: Ryoji Iwata / Unsplash

Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 50 днів. За цей час ми опублікували 27082 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button