Новий «космічний» інтер’єр Тарілки на Либідській: що насправді відбувається? (фото)
Світлові проєкції на рендерах викликали обурення в активістів.
Світлові проєкції на рендерах викликали обурення в активістів.

Офіційна сторінка Інституту науково-технічної експертизи, в який входить «Літаюча тарілка» на Либідській площі, оприлюднила рендери інтер’єрів реконструкції комплексу. Ці візуалізації викликали обурення київських активістів, які вважають, що оновлення суперечить задуму автора будівлі, покійного Флоріана Юр’єва.



Перший поверх Тарілки відведено під вестибюль, а на другому поверсі розміщено концертну залу. Зала зберігається, але її інтер’єр буде оновлено. У головному холі розмістять музей «Родовід» з колекцією робіт Юр’єва, які збереглися з його майстерні-квартирі.

Вказують, що космічні пейзажі на візуалізаціях — це лише світлові проєкції. Натомість самі стіни оздоблять сірим тиньком з декоративним набризком, характерним для модерністських фасадів 1960–1980-х років.

У залі, запевняють, буде відтворено світло-кольоровий театр, тобто світлову заливку стін-екранів, що є реалізацією задуму автора, який на час створення будівлі був технічно недоступний.

Дослідниця мистецтва модернізму Олена Борисова зауважує, що Юр’єв замислював у Тарілці установку для демонстрації колірної музики — «кероване» північне сяйво. Однак ще на початку 1960-х Микита Хрущов оголосив війну абстракції, і залу натомість використовували для зборів і перегляду фільмів, а стіни прикрасили типовими розписами.

Натомість висотну будівлю інституту буде змінено, оскільки вона не має охоронного статусу, на відміну від самої Тарілки. Там розмістять STEM-лабораторії.

Фонди бібліотеки інституту оцифрували, а оригінали зберігаються у сховищі будівлі у висотній частині, де і розміщена бібліотека.

Комунікаційники сторінки запевняють, що проєкт реставрації Тарілки погодили органи охорони культурної спадщини, він пройшов всі необхідні процедури. Головний фасад і об’єм пам’ятки не змінюються.

Водночас зовнішній вигляд пам’ятки вже суттєво змінено через будівництво Вагіфом Алієвим торгового центру Ocean Mall, який фактично огинає об’єм Тарілки. Речники називають це об’єднанням суміжних будівель «в єдиний просторовий ансамбль через забудову внутрішнього простору».

«Наразі обговорюється проєкт ремонтно-реставраційних робіт об’єкта культурної спадщини, у якому, відповідно до облікової документації, територія пам’ятки визначається по контуру будівлі у плані. Саме в цих межах застосовуються вимоги охорони пам’ятки», — пояснюють на сторінці.
Додають, що питання охоронної зони — тобто певної відстані, на якій дозволено інше будівництво, — належить до окремих містобудівних та землевпорядних рішень. Проєкт реконструкції суміжної забудови належить до компетенції іншого замовника.
«Не так лякають… ті дизайни інтер’єру концертної зали, як ті ідеї впливу для міста, — коментує будівництво ТРЦ Ольга Терефеєва, комунікаційниця, співзасновниця Savekyivmodernism. — Ризик, що Тарілка згорить, зруйнується. Ризик нових підтоплень метро… Прогноз, постійних корків на Либідській, корки на виїзд із Києва в Одеському, Обухівському напрямку. Брудна Диміївська площа стане ще брудніше, брудна через повітря, викиди, транспорт».
У 2019 році команда на чолі з архітекторами Олексієм Биковим, Славою Балбеком та спільно з Юр’євим презентувала альтернативний проєкт реставрації Тарілки. Докладніше про нього читайте тут.

Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 136 днів. За цей час ми опублікували 27700 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
© Хмарочос | 2025
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті