Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 147 днів. За цей час ми опублікували 27800 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах
Фото: Marcin Skalij / Unsplash

Два тижні тому в Торонто відкрили лінію швидкісного трамваю Line 6 Finch West, який, очікувано для мешканців канадського міста, виявився надзвичайно повільним. Поїздка 10,3-кілометровим маршрутом займає приблизно 55 хвилин. Тобто трамвай рухається з середньою швидкістю 11 км/год.

Днями, зважаючи на численні скарги, муніципалітет погодився, що швидкість бажає кращого, та ухвалив рішення про надання трамваям деякого пріоритету на перехрестях. Та чи цього буде достатньо?

Швидше добігти ногами

Мережею розлетілося відео з експериментом, який поставив бігун Мак Бауер, відомий як 514runner. Він подолав дистанцію за маршрутом трамваю, випередивши його на 19 хвилин. Трамвай їхав одну годину та чотири хвилини (середня швидкість менш як 10 км/год).

«Очікувано, коли у трамвая немає пріоритету на перехрестях, а маршрут включає 18 зупинок», — прокоментував Бауер.

Навіть для України це занизька швидкість. За даними дослідження ГО Vision Zero, середня швидкість трамваїв в українських містах становить 13,5 км/год, зокрема в Києві — 15 км/год. При цьому державні стандарти передбачають, що швидкість трамваю має сягати 15-20 км/год.

Якщо порівнювати з західноєвропейськими містами, то контраст ще разючіший. У Берліні середня швидкість трамваїв становить 17–20 км/год, у Цюриху — 20–25 км/год.

Фото: Andre Furtado / Unsplash

Це не перший експеримент Мака Бауера. До цього він здійснив принаймні п’ять таких забігів на різних трамвайних маршрутах. Під час першого він пробіг дистанцію за 14 хвилин, а трамвай прибув на 7,5 хвилини пізніше. Другий маршрут завдовжки 4,7 кілометра він подолав за 18 хвилин, а трамваю знадобилося на це 40 хвилин.

Третій забіг був складнішим, бо трамвайний маршрут пролягав виділеною лінією, тобто теоретично травмвай не мав затримуватися серед трафіку. Й усе ж Бауеру вдалося його випередити на 10 хвилин. В інших експериментах він так само обігнав трамваї з великим розривом.

Примітка: як влаштована система рейкового транспорту Торонто. Є три лінії метро, й ось віднедавна до цієї мережі додалася вище згадана лінія швидкісного трамваю Line 6 Finch West (на карті позначена сірим, під номером 6). Наступного року мають запустити другу легкорейкову лінію — Line 5 Eglinton (на карті позначена помаранчевим, під номером 5). Крім цього є мережа звичайних трамваїв (streetcar), яка складається із 11 маршрутів (на карті позначено червоним).

Трохи пріорітету

«Так, це трошки заповільно», — погоджується мерка Торонто Олівія Чау. — Тому ми тут працюємо над прискоренням».

У вівторок, 16 грудня, міська рада проголосувала за надання трамваям пріоритету перед автомобілями, що повертають ліворуч на перехрестях, повідомляє CBC.

Єдиний депутат, що проголосував проти цього рішення, Стівен Голідей, заявив, що місто не прорахувало, як затримки на перехрестях вплинуть на автомобілістів, і що ті можуть розгніватися.

Жителі Торонто загалом розчаровані трамваями і вважають, що натомість місто краще би будувало підземне метро, де поїзди не стоять у заторах та не чекають на зелений сигнал світлофора. Так, на нову, шосту лінію витратили 3,7 мільярда канадських доларів — за такі грубі гроші, як вказують у місцевих медіа, інші міста будують повноцінне метро.

Дописувач National Post звертає увагу, що новий маршрут трамваю був покликаний замінити автобус №36. Цей автобус досі курсує, і їдучи у трамваї, можна з вікна спостерігати, як він випереджає трамвай, — автобус, принаймні, може об’їжджати перешкоди та маневрувати у трафіку.

Нова лінія Line 6 Finch West. Фото: AmaMcG, CC0

Журналіст називає асбурдним те, що місто будує дороговартісну мережу легкорейкового транспорту, навіть не передбачивши пріоритет на перехрестях, — тобто немає транспортних розрахунків щодо того, як трамваї покращать мобільність.

Навіть із теперішнім рішенням пріоритету може виявитися недостатньо. Трамваям, особливо якщо система має назву LRT, тобто «швидкісний трамвай», потрібні виділені смуги або ж, принаймні, «зелені хвилі» — режим роботи світлофорів, який дозволяє рівномірно рухатися з певною швидкістю без зупинок на червоне світло.

Загалом у світі трамвай розглядають як екологічний, ефективний і дешевший за метро вид транспорту. В середині ХХ століття, на тлі автомобільного буму, з’явилася тенденція знищувати трамвайні системи. Тепер чимало міст відроджують ці лінії.

Так, цьогоріч трамвай відродили у Люксембурзі — за пів століття після його закриття. Так само бельгійський Льєж позбувся трамваю у 1960-х, а тепер відкрив нову лінію. Подібна історія й у Сеулі — там збудували першу за 60 років лінію. Вперше трамвай запустили в Копенгагені. У шведському Лунді та фінському Тампере трамвайні системи будували з нуля.

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button