Це – спонсорський матеріал, вихід якого став можливим за фінансової підтримки партнера. Тема статті і текст розробляється з урахуванням його побажань
Фестивалі, галереї та нова якість життя
заради чого містяни купують житло на територіях колишніх заводів
У березні у Каннах відбулася найбільша міжнародна виставка нерухомості МІPIM, де девелоперська компанія City One Development представила експертному загалу своє бачення реновації промислової території Києва та її комплексного розвитку.

Окрім цього, міжнародна спільнота – урбаністи, архітектори й інвестори, – назвали на MIPIM основні сучасні тренди в проектуванні нерухомості. На прикладі міжнародних кейсів ілюструємо ці інноваційні підходи.
Людиноцентричність
Вугільна електростанція Беттерсі — одна з найпопулярніших та знакових будівель Лондона, яка потрапила на обкладинку альбому «Animals» (1977) гурту Pink Floyd.
Вона була зведена у 1930-х роках за проектом архітектора Джайлса Гілберта Скотта і припинила роботу ще у вісімдесятих. У 2010 році була схвалена програма реновації — втім, не лише для станції, але й для усього прилеглого району.
Кирило Чуйко, архітектор
«Для сучасних девелоперів вже не достатньо просто мурувати житлові секції. Сьогодні люди купують не лише квартири, але й середовище навколо них: щоб можна було вийти, прогулятись, посидіти у кав'ярні, відвідати галерею або подивитись виставу.

Крім того, інвесторам цікавіше жити у місці з певною історією, ніж там, де раніше було чисте поле. Це стосується і колишніх промзон: звести лише житло — означає одразу обмежити свою потенційну клієнтуру. Якщо ж реновація включатиме ще й громадські приміщення, галереї, бібліотеки, офіси — цільова аудиторія суттєво збільшиться.

Сьогодні приходиш у галерею, гуляєш набережною, відпочиваєш у кафе, а завтра вже думаєш, чи не придбати тут житло?».
Так зробили і тут. Згідно з проектом, історична будівля буде реставрована, всередині неї розмістять культурний та бізнес-центр з офісами, ресторанами, арт-галереями, спортзалами і театральними студіями.

Навколо колишньої станції зводять житловий комплекс Battersea Power Station, який включатиме спортивні майданчики та власне футбольне поле. За проектування офісних просторів взялося бюро Wilkinson Eyre, а за житлові будинки — архітектурне бюро Gehry Partners и Foster + Partners.
Своє бачення реновації київської промзони на MIPIM представила девелоперська компанія City One Development, яка розробила концепцію нового багатофункціонального району у форматі mixed use для Рибальського острова.
Анна Іскіердо, директор проектної компанії АІММ
«У Києві склалася ситуація із нестачею достатньої кількості ділянок для комплексної житлової забудови. Тож девелопери все частіше розглядають варіанти реновації колишніх промислових гігантів, які у більшості випадків не працюють і становлять близько 20% міської забудови».
Володимир Мисак, керівник департаменту ринків капіталу консалтингової компанії Cushman & Wakefield
«Рибальський острів може похвалитися унікальним географічним розташуванням. Сьогодні цей острів — це напівзакинута промислова транзитна зона між густонаселеними житловими районами та історичним центром міста і, водночас, — ідеальне місце для самодостатнього і багатофункціонального району, сфокусованого на людях та їхніх потребах. Людиноцентричність — один з головних критеріїв цього проекту, на яких акцентувало увагу журі конкурсу MIPIM Awards 2019, як і на його соціальній цінності для всього міста. Особливу ж увагу на нього звернув Крейг Сміт, засновник премії Eastern Europe Real Estate Award. Він наголосив, що саме такі проекти — самодостатні, детально розроблені та дуже амбіційні — і мають з'являтися у європейській столиці».
Проектувальники, які працювали над концепцією нового району, підкреслюють, що його архітектура не буде однотипною. Житлові, офісні і комерційні будинки матимуть різні фасади, зроблені з дерева й інших екологічних матеріалів. Кожну будівлю планують обладнати сонячними панелями і спеціальною системою зі збору та використання дощової води.

Частина житлової забудови буде квартальною. Подвір'я закриють для автомобілів — для них передбачаються окремі підземні паркінги, обладнані зарядними станціями для електрокарів. Втім, двори будуть закритими і для перехожих: внутрішні простори стануть місцем для відпочинку мешканців, натомість набережна та ігрові майданчики — для всіх містян.
Тетяна Григорова, архітекторка проекту
«За нашим уявленням, територія Рибальського острова не має стати ще одним "спальним" районом. Ми хочемо створити комфортний простір, де містяни зможуть жити, працювати, відпочивати і займатися спортом. Змішана функціональність районів — це вже світовий тренд, який знайде своє відображення і в столиці України».
Анна Іскіердо, директор проектної компанії АІММ
«Девелопери та архітектори прагнуть створити певний осередок, де мешканці можуть знайти все необхідне для комфортного життя. Водночас, у будні офіси заповнюються працівниками, які можуть використовувати вільні паркувальні місця мешканців. Публічні простори використовуються для семінарів і тренінгів, а в коворкінгах люди можуть знайти зручне місце для роботи поза власною домівкою. Це створює додаткові переваги для облаштування кав'ярень та ресторанів. Така філософія mixed use забудови створює інтенсивне життя усього комплексу».
Набережна буде облаштована як велопішохідний променад, де містянам не заважатимуть автомобілі. Вона перетвориться на великий громадський простір з кафе, ресторанами і найрізноманітнішими локаціями для розваг і спілкування. Одним з таких місць має стати величезна зона фонтанів, розташована між набережною та житловим районом.

Крім того, для району спроектували дитячий садок й кілька шкіл: загальноосвітню, спортивну та школу дитячої творчості. Велика увага буде приділена і місцевому озелененню — причому висаджувати планують вже дорослі дерева і рослини з різних кліматичних зон України.

Офісні будівлі складатимуть окрему, ділову частину району. Натомість торгівля буде розміщена не тільки на перших поверхах житлових будинків, але і в окремих торговельних центрах.
Володимир Мисак, керівник департаменту ринків капіталу консалтингової компанії Cushman & Wakefield
«Тут заплановано великий, майже 50 тисяч квадратних метрів, надсучасний офісний комплекс. Його зведуть ближче до історичної частини Подолу і запланованої неподалік станції метро "Суднобудівна". Сьогодні на ринку київської офісної нерухомості — нестача якісних офісних приміщень, тож ми спостерігаємо великий інтерес до цього об'єкта з боку потенційних орендарів. Особливо привабливими для них стане не лише величезна набережна, але й розмаїта інфраструктура: численні магазини, заклади харчування, місця для прогулянок, розваг і відпочинку».
Перетворення промзон на житло з публічними просторами
У 1882 році завод Domino у нью-йоркському Брукліні вважався найбільшою цукровою фабрикою у світі. Він розкинувся на величезній ділянці з виходом до води, а з його території відкривалися панорамні види на один з мостів Нью-Йорка.
У 2004 році завод припиняє роботу, а вже за декілька років його купує девелоперська компанія, яка запланувала звести тут житловий комплекс. Втім, місто поставило забудовникам умову: прибережна територія, раніше недоступна, має бути оновлена і відкрита для відпочинку всіх містян.
Дмитро Аранчій, засновник Dmytro Aranchii Architects
«Раніше заводи і фабрики часто розміщували у центральній частині міста, на узбережжях річок. Згодом, коли їхня робота ставала недоцільною і вони закривалися, земля під ними перетворювалася на дуже привабливу для забудовників локацію.

Втім, сучасним девелоперам нецікаво просто забудовувати промзони типовим житлом або офісними центрами. Та й сучасні інвестори все більше цінують комфортне міське середовище навколо своїх майбутніх осель, а особливо — громадські простори. Тому забудовники дуже відповідально ставляться до реновації колишніх промзон. Це робить девелоперський проект ще більш цінним — і створює для нього більшу додану вартість».
Тому житлові будинки не стали зводити біля води, а спроектували вглиб ділянки. Натомість вздовж всього берега девелопер облаштував двокілометрову пішохідно-велосипедну набережну і розбив тут великий парк, розділений на різні функціональні зони. Тут є декілька пляжів, місця для вигулу собак, дитячі та спортивні майданчики, кафе і ресторани.

Девелопер зберіг історичну будівлю заводу, хоча і планує її надбудувати — у цій реконструйованій будівлі планують розмістити офіси високотехнологічних компаній. Крім того, архітектори зберегли для місцевого ландшафту окремі «історичні артефакти», що залишилися від заводу: рейки, тумби для зачалювання кораблів, промислові крани і навіть старі резервуари для сиропу. В подібному індустріальному стилі також облаштували місцеві ігрові майданчики.
Збереження навколишнього середовища
Невелике данське містечко Роскілле здобуло славу завдяки одному з найбільших музичних фестивалів Європи Roskilde Festival, який щорічно проходить на його околицях.
Не дивно, що міське життя у Роскілле тісно пов'язане з фестивальною культурою — так само, як і міські проекти. Нещодавно тут відкрили новий навчальний заклад у форматі данської народної школи (неформальне навчання без тестів, розраховане на дорослих). Облаштували його у будівлі місцевого бетонного заводу за проектом архітектурного бюро MVRDV, а поруч звели кампуси для студентів та викладачів.
У цій школі читатимуть курси з музики, медіа-планування, архітектури та дизайну для багатьох слухачів. Тому архітектори вирішили якомога щільніше заповнити внутрішній простір заводу — зберігши натомість його фасад. Відтак тут з'явилися просторі «бокси»: студії, майстерні, лекційні та театральні зали. Весь вільний простір між цими «коробками» перетворили на затишні рекреаційні зони, природно освітлені за допомогою 8-метрових панорамних вікон.
Незважаючи на те, що саме завдяки бельгійській столиці виникає термін «брюселізація» (хаотична комерційна забудова історичного центру міста), місцевий муніципалітет далеко не завжди підтримує прибуткові плани забудовників — і робить все навпаки.

Так, нещодавно брюсельська мерія придбала за 20 млн євро будівлю колишнього автомобільного заводу Citroen, щоб перетворити її на величезний культурно-мистецький хаб. Ця споруда — доволі яскравий приклад індустріальної архітектури 1930-х років, тому її внутрішні конструкції вирішили зберегти, натомість повністю модернізувавши енергоощадну систему.


Всередині колишньої автомобільної фабрики планують звести одразу три приміщення: мистецький музей, архітектурний центр та лекційну залу на 400 слухачів. А поки у будівлі працює філіал паризького Центру Помпіду. За партнерство з цим музейним фондом муніципалітет щорічно платитиме майже 2 млн євро.
Змішане використання територій - mixed use
Зазнала масштабної реновації і величезна портова зона на околиці Амстердама. Трансформацією цієї території почали опікуватися ще у 1980-х роках під гаслом «Назад до міста» — адже дістатися до центру звідти можна було за 15 хвилин їзди на велосипеді.
Акцент зробили на змішаній забудові, але переважною складовою стали житлові будинки. Простір навколо них не міг похвалитися розлогими парками — їх облаштовували окремо для прогулянок та відпочинку всіх мешканців міста.
Натомість громадськими просторами для мешканців слугували компактні сади, розбиті біля апартаментів. Місцем для зустрічі стала і набережна, збудована вздовж всього колишнього порту. Для мешканців і гостей району тут відкрили кафе і ресторани.

Місцеві офіси були переважно «сімейного типу», з невеликою кількістю працівників. Втім, згідно з проведеними опитуваннями, офісних орендарів дуже приваблювала якість середовища і близька транспортна доступність нового району.
На початку 1980-х років набережна норвезької столиці була закрита для містян. Вздовж живописної затоки тут розкинулася величезна портова зона, щільно забудована корабельнями, ангарами та ремонтними цехами.
Але у 1982 році муніципалітет вирішив зробити її ідеальним місцем для життя і відпочинку. Так промислова гавань стала перетворюватися на затишний багатокілометровий міський променад, який, за офіційними підрахунками, щороку відвідує близько 12 мільйонів гостей.
Впродовж реновації більшість старих промислових споруд були знесені. Проектувальники виходили з того, що кожен містянин має право на вільний доступ до води. Тому проект реновації колишнього порту, звісно, передбачав зведення житлових будинків — але не в такій кількості, щоб перетворити його на суто житловий район. За задумом, нова локація мала стати точкою тяжіння для всього міста, де б мешканці охоче проводили вільний час.
Звідусіль їх оточує пішохідно-велосипедна зона із численними магазинами, кафе та ресторанами. Набережна вимощена дерев'яними настилами, де можна посидіти або навіть лягти, і облаштована зручними вуличними меблями.

«Магазини, ресторани, пам'ятники, громадські служби мають розміщуватися там, де люди найчастіше ходитимуть, — пише данський урбаніст та архітектор Йен Гел. — Так пішохідні маршрути будуть здаватися коротшими, а шлях — цікавішим, з'являється можливість поєднати приємне з корисним — і все доступне пішки. Саме цього і має прагнути сучасне міське планування… короткі, прямі й логічні маршрути, співрозмірні простори, чітка ієрархія, що вказує, які локації найбільш важливі».

У 2015 році Акер Брюгге відкрили повторно після реновації – зокрема, було створено пірс з прямим доступом до фіорду.
Made on
Tilda