12 березня в Києві розгорівся скандал. Напередодні транспортні активісти та депутати Броварської міської ради оголосили, що запускають новий автобусний маршрут з Броварів до станції метро «Лісова» в Києві. Автобус буде безкоштовним для пасажирів, але кожен може зробити внесок на сплату за оренду транспорту, який мав надавати столичний комунальний перевізник «Київпастранс».
Після декількох успішних ранкових рейсів, автобус раптово не виїхав на рейс 12-го березня ввечері. Згодом почали з’являтися повідомлення, зокрема і від відомих блогерів, про те, що «Київпастранс» не має права обслуговувати маршрут, який взагалі є незаконним, хоча формально підпадає під визначення «спеціальних маршрутних перевезень». Поки що невідомо, на яких умовах був підписаний договір організаторів проекту з транспортним підприємством, адже він на час написання матеріалу не опублікований. Але залишимо осторонь юридичний аспект, нас цікавлять причини та наслідки існування саме такої форми перевезень.
Автобус в Бровари – це, перш за все, знак того, що з’являється певна категорія містян, які вже можуть гуртуватись і створювати паралельні офіційним інституції для задоволення власних потреб. Не маючи змогу змінити чинну систему громадського транспорту, яка б задовольняла потреби жителів Броварів, ініціативні громадяни та депутати просто вирішили створити альтернативу, яка зможе дієво працювати і забезпечувати хоча б мінімальний комфорт.
Потужностей офіційних перевізників, маршрути яких сполучають міста-супутники з Києвом, вже не вистачає. Тому деякий час можна спостерігати явище нелегальних «підвезень» – мікроавтобуси без номерів маршрутів, ліцензій, страховки та інших важливих атрибутів офіційного перевізника часто стають єдиним виходом для жителів регіону, зокрема, мешканців Вишгорода та Броварів дістатися столиці. Це повертає нас у 1990-ті роки, коли громадський транспорт не міг самостійно впоратись із навантаженням і тому стали з’являтись приватні маршрутки-«рафіки», які підвозили пасажирів. Найстрашніше в цій ситуації те, що на такі неофіційні послуги є запит, що свідчить про неспроможність менеджменту столиці та області задовольнити транспортний попит регіону.
До всього додається ще й погана якість надання послуг. Приватні перевізники залежать від фіксованої ціни на проїзд та мають самостійно збирати та адмініструвати готівку, що є вкрай неефективним.
Це, в свою чергу, стимулює приватний бізнес зосереджуватись не на якісному перевезенні пасажирів, а на тому, як запхнути якомога більшу кількість людей у якомога меншу кількість автобусів, на утримання яких треба витратити якомога меншу кількість коштів. В результаті маємо переповнений салон, тисняву, жахливий стан рухомого складу, бруд, несправні гальма тощо. І це при тому, що є значна категорія людей, які не хочуть стояти у заторах щодня у приватних авто, але хочуть більш-менш комфортно дістатись до місця роботи. І починають вигадувати паралельні системи, як от спільнокошт-автобус.
Таким чином, наявна система транспорту як в Києві, так і в регіоні навколо нього вже не відповідає інтересам та потребам великої кількості киян та жителів міст-сателітів. Зараз вона налаштована на що завгодно, але не на надання якісних послуг пасажирських перевезень. Що ж робити і як це змінити?
Рецепт – відомий. Це зміна системи відносин між міськими та обласними адміністраціями та перевізниками. Вона складається с кількох важливих пунктів.
1. Потрібно припинити збір готівки у транспорті та запустити справжній єдиний е-квиток. Поповнення квитка має здійснюватись через термінали на зупинках, на вокзалах, в аеропортах або онлайн через веб-сайт чи мобільний додаток. Збирати ці кошти має окрема структура, яка не буде мати стосунку ані до «Київпастрансу», ані до приватних перевізників. Це має бути комунальна служба або приватний підрядник міста.
2. Перевізник має отримувати гроші не за пасажира, а за кілометри, які проїхав його рухомий склад. Місто, наприклад Департамент транспорту, має розробляти маршрути, програмувати їхню інтенсивність на основі наявного пасажиропотоку та оголошувати конкурси, на які може подаватись будь хто, маючи автобуси, які відповідають потребам цього маршруту та встановленим вимогам.
3. Має встановлюватися справделива ціна за кілометр, щоб перевізник міг слідкувати за станом свого рухомого складу та отримувати прибуток. Цей прибуток може бути більшим або меншим – в залежності від того, чи виконують водії свої обов’язки: дотримуються графіку, їхні автобуси знаходяться у нормальному стані тощо. За умов якісного надання послуг задоволені всі: пасажири – бо їздять у нормальних автобусах, перевізники – бо мають прибуток та міська адміністрація – бо вона ефективно управляє транспортною системою, позбувається заторів та виконує міську стратегію.
4. Мають бути публічними графіки курсування автобусів на маршрутах. Табло на кількох зупинках в Києві, на яких показується час до прибуття наступного транспорту не є рішенням. Адже важливо, щоб пасажири не стояли довго на зупинках. А це можливо тільки якщо вони знають розклад і можуть спланувати свою поїздку.
Такі зміни могли б значно поліпшити загальну ситуацію. Але чи є у чиновників бажання та спроможність їх здійснити?
Фото на головній: Сегодня
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 120 днів. За цей час ми опублікували 24969 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті