Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Дізнались, як у столиці готуються до запровадження е-квитка та чому постійно відтерміновують його запуск.

Що очікувати першого листопада?

За словами прес-секретарки заступника голови КМДА Дмитра Давтяна, Олесі Чемерис, першого листопада е-квиток почне працювати у тестовому режимі. У громадському транспорті вже встановлено 1 500 комплектів обладнання для функціонування системи електронного квитка.

Першого листопада буде запущено обмежену кількість е-квитків у тестову експлуатацію, а не публічну. У неофіційній розмові з представниками КМДА «Хмарочосу» також розповіли про запровадження такої обмеженої експлуатації для лідерів думок, активістів та журналістів, які ділитимуться досвідом експлуатації та виявлятимуть технічні несправності у системі. За словами Олесі Чемерис, близько двох тижнів група обраних киян, які отримають пластикові картки для оплати проїзду, зможуть користуватися е-квитками.

Саме про єдиний квиток, на всі види муніципального громадського транспорту, також не йдеться. Джерело в КМДА розповіло «Хмарочосу», що через неузгодженість програмного забезпечення у обладнанні «Київпастрансу» та «Київського метрополітену», кожен пасажир матиме дві картки – одну для метро, а іншу – для наземного транспорту. Але не для всього – у маршрутних таксі системи для оплати проїзду поки що теж не встановлені.

Окрім того, 22 жовтня мер Києва Віталій Кличко затвердив порядок функціонування автоматизованої системи обліку оплати проїзду в громадському транспорті незалежно від форми власності.

Згідно з документом, перевізники мають обладнати рухомий склад міського транспорту, а також станції Київського метрополітену, швидкісного трамвая, фунікулера, міської електрички обладнанням для функціонування системи електронного квитка.

Порядком передбачено такі форми носія е-квитка: транспортна картка, банківська картка, соціальна (пільгова картка), QR-код, учнівський та студентський квитки, ґаджет із відповідним додатком.

Проїзний квиток може бути разовим; на певний період на один або кілька видів транспорту з певною кількістю поїздок, без певної кількості поїздок; період користування може починатися з моменту продажу квитка або з моменту його активації; передбачено квиток з урахуванням дальності поїздки.

Якщо пасажир не користується е-квитком упродовж року, квиток буде заблокований у системі, і вартість невикористаних поїздок не повертається. Однак, пасажир може звернутися із заявою про повернення коштів із квитка, якщо він користувався ним впродовж року.

Як відбувалася підготовка до введення е-квитка

У 2017 КП «Київпастранс» провело тендер на закупівлю електронного обладнання (технічні засоби автоматизованої системи оплати проїзду з інстальованим програмним забезпеченням та їх монтаж). Очікувана вартість 1500 комплектів систем і 300 приладів інспекції складала понад 460 мільйонів гривень. Однак, в результаті замовлення отримало ТОВ «Амріта Комплексні рішення» за трохи більш ніж 365 млн грн. Тобто, на  95 мільйонів гривень дешевше вказаної вартості.

Технічні вимоги до обладнання були настільки деталізовані, що під них підходила лише естонська компанія «Ріданго». Спочатку КП «Київпастранс» зазначав, що валідатори повинні мати розмір 30х16х10 см, 4 кнопки і температурний режим від -20 до +60 градусів. Пізніше ці вимоги трохи спростили, проте чотири з п’яти учасників тендеру все одно запропонували естонське обладнання «Ріданго».

Окрім того, є інформація, що директор Департаменту інформаційно-комунікаційних технологій КМДА зі своїм першим заступником і представником «Київпастрансу» незадовго до тендеру відвідали Таллінн для перемовин саме з цією компанією.

Тож, виробником валідаторів та бортових комп’ютерів все-таки стала естонська компанія «Ridango AS», терміналів водія – китайська «Waysion Technology (Xiamen) Co., Ltd», а приладів інспекції – китайська компанія «Shanghai SmartPeak Technology Co., Ltd».

Після історії з закупівлею виникла інша проблема – дата запуску системи. Спочатку в Департаменті транспортної інфраструктури КМДА обіцяли повністю закінчити монтажні роботи та запустити е-квиток у квітні 2018 року. КП «Київпастранс» підтверджував цю інформацію. До того ж, план Департаменту в сфері зв’язку та інформатизації у транспортній інфраструктурі передбачав введення електронного квитка у другому кварталі (квітні-червні) 2018 року.

За цей час команда дизайнерів «Агенти змін» встигла розробити дизайн єдиного електронного квитка для проїзду в наземному громадському транспорті. Е-квиток зробили схожим на створену раніше проїзну картку київського метро. Жовтий колір обрали, оскільки зараз це домінуючий колір громадського транспорту в Києві. Проте, за словами Марини Радинської з «Агентів змін», переговори щодо впровадження цього дизайну «стоять на місці».

Не перша спроба

Рішення щодо введення єдиного електронного квитка у громадському транспорті Верховна Рада ухвалила ще 17 січня 2016 року. Але чиновники КМДА з 2011 року обіцяють впровадити єдиний квиток у Києві. З того часу майже щороку можна знайти згадки про необхідну для киян технологію, яка б вирішила багато проблем з корупцією та комфортом проїзду у громадському транспорті.

У 2013 році КП «Київпастранс» закупило 400 валідаторів на суму майже три мільйони гривень, втім, з цього нічого не вийшло. Пристрої ще на початку своєї роботи працювали несправно, зокрема, плутали дати, тож могли виконувати лише роль звичайного компостера.

Крім того, з 2017 року компанія Korea Smart Card Company, яка вже реалізувала систему електронного квитка в Сеулі (Південна Корея), Куала-Лумпур (Малайзія), Сингапурі, Абу-Дабі (ОАЕ), пропонувала Києву підписати меморандум для впровадження проекту е-квитка у місті. Тоді компанія готова була інвестувати в проект від 500 до 700 мільйонів гривень і всього за рік впровадити е-квиток у комунальному транспорті. Однак, міська влада вирішила самостійно займатися цим питанням и закупила системи естонського виробництва.

Тож, за останні два роки у Києві вже кілька разів обіцяли повноцінно ввести е-квиток для усіх містян. Остання з анонсованих міською адміністрацією дат – 1 листопада 2018 року. Проте, виявилося, що у цей день розпочнеться лише тестовий режим для обраних, а от коли інші кияни зможуть користуватися е-квитком, в адміністрації поки не знають.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 246 днів. За цей час ми опублікували 23266 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button