Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

В кінці жовтня 2019 року мала закінчитись «дослідна експлуатація» електронного квитка у Києві. Це означає, що вже 31 жовтня у комунальному транспорті столиці мала б повноцінно запрацювати система електронного квитка.

Систему, на яку витратили майже 400 млн грн, підготували до запуску ще рік тому. Проте столичні чиновники повністю провалили інформаційну політику та не облаштували місця для продажу карток і нових квитків. Минув рік часу, але люди досі не мають відповідей на всі запитання. Через це в КМДА заговорили про те, щоб продовжити тестову експлуатацію системи ще на кілька місяців.

«Хмарочос» дізнавався, на якому етапі зараз впровадження е-квитка у столиці і коли система зможу запрацювати повноцінно.

Що таке електронний квиток

Е-квиток – це не лише картка Kyiv Smart Card, яка дозволяє оплатити проїзд у комунальному транспорті Києва. Це ціла еко-система, яка допомагає планувати маршрути громадського транспорту. 

По-перше, система електронного квитка повинна розмежувати функції водія, який більше не займатиметься збором оплати за проїзд, а зосередиться на своїй основній функції – вестиме транспортний засіб.

По-друге, саме е-квиток дає змогу вести чіткий облік пасажирів, зокрема і пільговиків. Це допоможе краще спланувати маршрути та випуск на них транспорту.

По-третє, важливим недоліком паперових квитків є неможливість запровадити квитки з терміном дії на певний проміжок часу, які забезпечують безкоштовні пересадки. Це докорінно змінює маршрути громадського транспорту – втрачається необхідність мати прямі безпересадкові маршрути між багатьма точками.

У Києві вирішили зосередитися на перших двох функціях, тому квитків на час у столичному транспорті найближчим часом не буде. У розумінні столичних чиновників суть єдиного електронного квитка в тому, що його  підтримують різні перевізники – «Київпастранс», метрополітен, в перспективі – приватні перевізники.

Де буде працювати?

На сьогодні електронний квиток працює у комунальному транспорті Києва:
– в метро,
– трамваї,
– міській електричці,
– автобусах,
– тролейбусах
– та фунікулері.

Всього за даними КМДА, пристроями для зчитування інформації з Kyiv Smart Card обладнані 1326 одиниць наземного транспорту КП «Київпастранс». До системи також адаптовані турнікети швидкісного трамвая, міської електрички та Київського метрополітену.

Рік тому, напередодні запуску системи міська влада обіцяла, що до неї з часом будуть під’єднані і маршрутки. Однак, коли це станеться, на сьогодні невідомо. Як повідомили в ГІОЦ, приватні перевізники повинні обладнати рухомий склад валідаторами і самостійно визначити дату приєднання до системи. 

Станом на кінець жовтня 2019 року ніхто з приватних перевізників не приєднався до системи електронного квитка у Києві.

Як оплатити проїзд?

Сьогодні в комунальному транспорті Києва діє кілька різних систем оплати проїзду. По-перше, це київське метро з жетонами та картками, по-друге, КП «Київпастранс» з талончиками в автобусах, тролейбусах та трамваях й жетонами на фунікулері, по-третє, система електронного квитка, яка інтегрує всі види комунального транспорту.

Однак отримати статистику про кількість поїздок дає лише електронний квиток, що фактично запрацював у Києві з початком 2019 року. За даними Головного інформаційно обчислювального центру (ГІОЦ), з початку року кияни здійснили понад 7,5 млн поїздок з використанням електронного квитка.

Після того, як у Києві запрацює електронний квиток, буде діяти сім способів оплати проїзду:

– Kyiv Smart Card,
– додаток для смартфона Kyiv Smart City,
– QR-квиток на одну поїздку,
– чат-боти в мессенджерах,
– картка киянина,
– банківська картка,
– телефон з підтримкою функції NFC.

Як повідомили «Хмарочосу» в ГІОЦ, вже з 1 листопада планують запустити оплату проїзду у наземному транспорті за допомогою банківської картки з paypass та за допомогою мобільного телефону з NFC.

Скільки коштує проїзд?

Вартість однієї поїздки у комунальному транспорті Києва – 8 грн. Переважним способом оплати за проїзд Kyiv Smart Card. Станом на 17 жовтня кияни придбали 170 тис. карток. 

Вартість однієї картки – 50 грн без вартості поїздок. На відміну від карток метро, вартість картки не повертається. Собівартість виготовлення цих карток – близько 30 грн.

Тарифи залежать від кількості поїздок – чим більше поїздок, тим дешевше. Найорожче коштує 1-9 поїздок. Вони обійдуться у 8 гривень. Найдешевше – одноразове придбання одразу 50 або більше поїздок. Тоді одна поїздка обійдеться в 6,5 грн.

При використанні QR-квитків, чат-ботів та банківської картки поїздка в комунальному транспорті теж коштуватиме 8 грн. 

Основою тарифною політики залишається разова поїздка і скасовується чинна система проїзних. Таким чином, перевізник не зможе отримати наперед певної гарантованої суми коштів і повністю залежить від виручки.

Жетони і зелені картки поки залишаться?

Менш, ніж за два тижні до введення електронного квитка, у Києві продовжують діяти паперові квитки у наземному транспорті і жетони в метро. Вони мали б вийти з обігу вже до кінця жовтня, а замінити їх мали одноразові QR-квитки.

Однак як повідомила «Хмарочосу» радниця директора КП «Київський метрополітен» Наталка Макогон, не виключено, що жетони виводитимуть з обігу не відразу – вони будуть використовуватись на рівні з QR-квитками. На скільки затягнеться цей перехідний період, поки не відомо.

Для того, щоб вивести з обігу жетони, на кожній станції метро має бути хоча б по одному турнікету, які б зчитували QR-квитки. Однак на сьогодні вони встановлені лише на двох станціях метро – на «Кловській» та на «Льва Толстого». 

Схожа ситуація і з зеленими картками оплати в метро. Ще в кінці літа в «Київському метрополитені» повідомили, що планують відмовитись від зелених карток. 

На сьогодні їх продаж припинили на станціях «Хрещатик» (центральний вихід), «Театральна», «Майдан Незалежності», «Академмістечко» (вихід до магазину NOVUS), «Лісова» (вихід до ТЦ «Даринок»), «Арсенальна», «Теремки» (вихід до ТЦ «Магелан»), «Сирець», «Почайна» (вихід до проспекту Бандери), «Площа Льва Толстого».

Але вони продаються на усіх інших станціях метро і за їх допомогою можна оплатити поїздку в підземці.

В метро запевнили, що зелені картки працюватимуть ще певний час, поки їм на зміну прийдуть сині картки. Коли це станеться, теж поки невідомо.

Тим часом Наталка Макогон рекомендує для оплати проїзду у підземці купувати і поповнювати сині картки.

Де купити?

На сьогодні у Києві діє понад 300 точок продажу і поповнення електронного квитка – як на зупинках громадського транспорту, так і на 13 станціях метро. Це «Академмістечко», «Вокзальна», «Хрещатик», «Дарниця» (2 виходи), «Лісова», «Героїв Дніпра», «Майдан Незалежності», «Деміївська», «Льва Толстого», «Палац Спорту», «Видубичі» (2 виходи), «Бориспільська», «Золоті ворота», а також на нижній станції фунікулеру.

Поповнити картку можна також в боксах самообслуговування – Ibox, EasyPay, PrivatBank, 2Click, на розрахункових порталах – іРау, Portmone, EasyPay, Приват24, в мобільних додатках – Kyiv Smart City і Приват24.

Також в кінці серпня метрополітен провів тендер на 150 «автоматизованих робочих місць касирів», щоб вивести з обігу жетони. В ГІОЦ повідомили, що вони мають запрацювати до кінця 2019 року.

Що буде з пільгами?

Всі пільги на проїзд, які діють в Києві зараз, будуть збережені і після завершення тестового запуску електронного квитка. 

Пільгові категорії громадян отримуватимуть пластикові картки безкоштовно. Для оплати проїзду пільговикам потрібно прикласти картку до електронного валідатора. 

Більшість пільгових категорій населення можуть валідувати поїздки за допомогою «картки киянина». До цієї групи належать пенсіонери, люди з інвалідністю, багатодітні сім’ї, сироти тощо.

Разом з тим в КМДА планують випустити ще два види пільгових карток – для учнів і для студентів. 

Усі школярі отримають картку безкоштовно. Він діятиме впродовж усього навчання в школі на всі види транспорту. У разі втрати квитка, його можна буде придбати за 100 грн, замовивши через особистий кабінет киянина. Він буде пільговий, без обмеження на кількість поїздок.

Для студентів планують випустити студентську транспортну картку, яка надаватиме знижку на проїзд у комунальному транспорті у розмірі 50%.

За попередніми даними, учнівські і студентські картки планували виготовити до кінця 2019 року. Для цього ГІОЦ провів тендер і обрав переможця, однак міська рада поки не виділила коштів на виготовлення цих карток. Тому коли вони надійдуть в обіг, поки невідомо.

Що буде з кондукторами

На сьогодні у «Київпастрансі» працює 1088 кондукторів, які втрачають роботу з впровадженням електронного квитка. На підприємстві запевняють, що «жоден із співробітників не залишиться за бортом підприємства». У разі, якщо людина зробить вибір на користь звільнення, їй виплатять вихідну допомогу у розмірі, визначеному законодавством.

Кондукторів, які бажають залишитися в підприємстві, уже перенавчають на водіїв, контролерів. Вони спеціальним пристроєм будуть зчитувати, чи оплатив пасажир проїзд.

Що до метрополітену, то там не планують звільняти касирів. «Ми не вперше переживаємо зміну платіжної системи у метро. Тому ми готуємо касирів до того, що їм доведеться доносити до людей інформацію про електронний квиток. У ці дні на них буде більше навантаження і їхнє завдання буде значно важливіше, ніж раніше», – пояснила Макогон.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 278 днів. За цей час ми опублікували 23486 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button