Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Тема реконструкції Контрактової площі триває вже п’ять років. Однак зараз реалізація пішохідної Контрактової дещо затягнулась. Пояснюємо, чому.

Реконструкція Контрактової площі – великий проєкт, який стосується не лише благоустрою чи облаштування пішохідних зон. Як пояснює співавтор проєкту нової Контрактової архітектор Антон Олійник, формально усі роботи на (і довкола) площі розділені на три частини: благоустрій самої площі та її скверів, транспортний хаб та вулиця Сагайдачного.

Транспортний хаб

Ситуація з транспортним хабом наразі найбільш зрозуміла. Минулого року КМДА затвердила проєкт реконструкції трамвайної лінії та зупинки «Контрактова площа». Тут мають відновити покриття проїжджої частини і тротуарів, реконструювати підземний перехід та змінити схему руху громадського транспорту: на вулиці Спаській планують демонтувати три трамвайні колії й облаштувати транспортно-пересадковий вузол для автобусів і маршруток.

«Цей хаб проєктував Київпастранс. У них є кошторис і вони готові хоч завтра починати його будувати», – каже Антон.

Це підтверджує і перший заступник голови КМДА Микола Поворозник: «Цей проєкт увійшов в пул тих, що будуть фінансуватись ЄБРР. На сьогодні йде експертиза проєктів. Я сподіваюсь, що рішення банку про фінансування буде в першому кварталі 2020 року. Далі буде йти процедура з визначення замовника реконструкції цього хабу».

Візуалізація команди проєкту «Нова Контрактова»

За словами чиновника, весь цей транспортний хаб, з переносом трамвайних колій, коштує близько 300 млн грн.

Вулиці

З вулицею Сагайдачного теж все достатньо зрозуміло. Нагадаємо, що у листопаді 2019 року її знову відкрили для проїзду автомобілів. Як пояснили тоді у «Київавтодорі» – тимчасово. Причиною є реконструкція паралельної вулиці Покровської, від Андріївського узвозу до провулка Академіка Зелінського. Поки там перекладають мережі та ремонтують водопровід, об’їзд влаштували вулицею Сагайдачного.

Це мало тривати до кінця 2019 року, проте, станом на кінець січня 2020 року Сагайдачного й досі відкрита для автомобілів. Остаточний ремонт вулиці Покровської мають завершити до Дня Києва – до 31 травня 2020 року.

Та існує ризик, що тимчасове рішення перетвориться на постійне. За словами Антона Олійника, проєкт Генплану, який мають продемонструвати в мерії, передбачає повернення автомобілів на Контрактову площу, а вулиця Сагайдачного може стати магістральною вулицею районного значення.

Візуалізація команди проєкту «Нова Контрактова»

Микола Поворозник це заперечує: «Ні, точно ні, автомобільний транспорт не повернуть на Контрактову площу. Нагадаю, як важко було її закрити – і як сьогодні починає відроджуватись життя на площі. Не можна так просто дати надію і одразу її вбити. До того, ж там передбачене озеленення».

Гостиний двір

Найпроблемнішою частиною виявився благоустрій площі та перетворення її на пішохідну зону. Причиною цього стала невирішена ситуація довкола Гостиного двору.

Бурхлива історія Гостиного двору почалась в 2011 році, коли уряд Миколи Азарова виключив його з переліку пам’яток архітектури, а КМДА дозволила перетворити Гостиний двір на торгово-розважальний центр. Завдяки акціям протестів спроби провести реконструкцію зупинились. Після Революції Гідності, з 2014 по 2018 рік, суд скасував попередні дозволи на реконструкцію та передав будівлю державі. А рік тому, у січні 2019 року, Фонд держмайна оформив право власності  на Гостиний двір.

Зараз будівля Гостиного двору перебуває у незадовільному стані. Зокрема тому, що немає кому нею займатись. Проблему могла б вирішити передача будівлі на баланс міста, проте ця справа «зависла» на етапі погодження в Кабміні, каже Микола Поворозник.

«Ми не припиняємо спроби переконати всіх, щоб Гостиний двір передали громаді Києва. У 2017 році Київрада прийняла рішення про згоду на його повернення. Ми виступаємо за створення там громадського простору, якого бракує місту. Наприклад, музей Києва міг би з задоволенням там розмістити хоча би половину експонатів, які зараз є в Українському домі».

Утім, за словами чиновника, жодних зрушень щодо Гостиного дому поки немає.

«Нам це обіцяють зробити вже три роки, при тих чи інших кроках з нашої сторони. Його внесли в реєстр пам’яток, ми піднімали документи і боролись в судах, щоб його повернути до державної власності. До державної власності повернули. А ось останні кроки – розпорядження Кабінету міністрів України про передачу його у розпорядження громаді міста Києва не прийняте».

Кінцева зупинка трамваїв. Актуальний стан. Фото: Ольга Перехрест

Хоча Гостиний двір важливий і сам по собі, невирішеність довкола нього гальмує усі роботи на площі. Як каже Антон Олійник: «Перш, ніж починати будь-які роботи на площі, треба бути впевненими, що потім не доведеться знову тягнути якісь мережі – електрику, водогін, теплотраси тощо. Якщо на основі Гостиного двору робити торговий, розважальний, культурний (чи будь-який інший) центр, знадобиться багато нових мереж. Тому Гостиний двір стоїть і руйнується. Кошторис проєкту великий. І витрачати багато грошей, щоб потім знову все перекопувати, місто не готове».

Подібні аргументи наводить і Микола Поворозник: «Чому ми не ремонтуємо, наприклад, вулиці Глибочицьку або Кирилівську? Бо там йде будівництво. Зараз покласти там новий асфальт і нову колію, щоб їх рознесло бетоновозами, було б не по-господарськи. Така ж ситуація й тут: якщо ми говоримо про реконструкцію і будівництво, які мають відбуватись безпосередньо на площі, то як там зараз вкладати плитку?»

І не варто забувати, що Гостиний двір розташований просто над лінією метро. Ще у 2014 році під час робіт на його території викопали котлован, який заливає водою під час кожних опадів. А згодом ця вода просочується у метро.

Вид на Контрактову площу, актуальний стан. Фото: Ольга Перехрест

Попри всю невідомість щодо майбутнього Гостиного двору, місто планує «потихеньку» займатись благоустроєм Контрактової. У міському бюджеті на 2020 рік на благоустрій та озеленення площі закладено 5,6 млн грн. Проте, за інформацією КМДА, це ще не все: місто планує закласти ще додаткові кошти на благоустрій і принаймні частково завершити роботи в цьому році.

То коли ж реконструкція?

Проєкт «Київська вітальня», який виграв на конкурсі ще у 2015 році, вже пройшов експертизу і має кошторис.

«Я не можу казати суму, але кошторис виявився великим», – каже Антон Олійник. І додає, що перешкода втілити цей проєкт – не гроші, а Генплан та Гостиний двір.

«Експертиза є. Треба ще замовити робочий проєкт. Розробка робочого проєкту може тривати пів року – рік. Роботи з реконструкції площі теж триватимуть близько пів року».

«Ми все можемо зробити до кінця 2021 року. Питання на сьогодні виключно в Гостиному дворі, – переконує Микола Поворозник. – Якби Кабмін завтра прийняв рішення (яке вже готове і було погоджене Фондом державного майна), що Гостиний двір передають громаді Києва, ми можемо все зробити».

«Шанси на те, що цей проєкт пішохідної Контрактової площі, буде втілений – високі. Бо інших варіантів в нас немає. Питання тільки: коли? Ми хочемо, щоб це було якомога швидше. Але є об’єктивні та суб’єктивні обставини», – каже Антон.

До таких об’єктивних обставин можна віднести Чемпіонат світу з мініфутболу, який Київ прийматиме в 2021 році. За словами Миколи Поворозника, переносну спортивну арену для змагань мають встановити саме на Контрактовій площі. Тож до цього часу місто й планує завершити більшу частину робіт з реконструкції площі.

Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 9 років та 274 днів. За цей час ми опублікували 23467 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button