
20 квітня видання «Українська правда» опублікувало інтерв’ю з Дмитром Васильєвим, співзасновником і головним архітектором бюро «Archimatika». Редакція «Хмарочоса» звернула увагу, що деякі висловлені ним тези є вкрай контраверсійними та потребують пояснень. Разом із експертами з’ясували, що з ними не так.
Для кого «хрущовки»?
Перш за все, Дмитро Васильєв заявив в інтерв’ю, що в панельних «хрущовках» живуть «пенсіонери, студенти, робочі і соціально неблагонадійні люди, які дружать із алкоголем і мають інші шкідливі звички». На його думку, «люди, які думають про купівлю квартири, як правило, намагаються купити її в новому будинку». Натомість старі будинки з часом «будуть закинутими, стоятимуть напівпорожніми чи здаватимуться за копійки».
За даними Державної служби статистики за 2020 рік, у будинках, споруджених у 1960-80-х роках (тобто в панельному житлі) проживає близько 81.6% мешканців столиці і 57,1% населення всієї України. Лише 13,5% домогосподарств Києва і (12% по Україні) живе в квартирах, що були збудовані після 1991 року.
Досліджень, які би підтверджували зв’язок між так званою «соціальною неблагонадійністю» і «життям у “панельці”», ніколи не існувало і не може існувати. Адже «неблагонадійним» довелося би визнати ледь не все населення України.
«Старий житловий фонд – це основа більшості українських міст, зокрема тих, які були відновлені після Другої світової війни, – розповідає соціологиня Альона Ляшева. – Квартири в таких будинках користуються попитом і зовсім недешеві, особливо в Києві. Там живе населення з різним рівнем доходів».
За словами експертки, трапляється, що більш заможні люди обирають квартиру в «хрущовці». Покупці побоюються вкладати гроші в нові проєкти – аби не повторити досвід інвесторів банку «Аркада», корпорації «Укрбуд» чи багатоповерхівок Войцеховського.
«Така заява – це соціальний расизм щодо студентів, пенсіонерів і незахищених категорій населення, – вважає Альона Ляшева. – Також постає питання, чому медіа ретранслює ці стереотипи без коментаря чи підважування з боку журналістів».
Нагадаємо, що в Києві «хрущовками» 1960-х років забудовані Сирець, Солом’янський район, Соцмісто, Вітряні гори, Відрадний, Борщагівка, Нивки, Куренівка, Воскресенка, Дарниця, Шулявка, Голосіївський район. Тому в найближчі кілька десятків років радянський житловий фонд просто не може стояти порожнім. Адже тоді треба просто кудись переселити чверть населення Києва, а це близько 700 тисяч осіб.
Безперечно, радянський житловий фонд потребує інвестицій. Водночас у Європі є чимало вдалих прикладів ремонту панельок, які так само, як і в Радянському союзі, будувалися за невисокими стандартами якості. Приміром, аналоги «хрущовок» у Стокгольмі після реновації перетворилися на найбажаніше житло для сім’ї середнього класу. А в Чехії держава запровадила комплексну програму відновлення панельок – масового житла, де, як і в Україні, мешкають представники всіх соціальних верств.
«В інтересах забудовника – конкурувати з більш старим житловим фондом. Один зі способів це робити – символічно підвищувати якість свого продукту, заявляючи, що зі старим житлом вже нічого не зробиш. Але якщо облаштувати ці території, забезпечити їх транспортом, то район набуде зовсім іншого вигляду. Гарним прикладом є львівський Сихів, збудований у радянські часи. Після запуску туди трамвая цей район почав приваблювати й інші інвестиції. Тому це, перш за все, питання міської політики»,– вважає соціологиня.
Читайте також: Києву потрібно вирішувати житлову проблему. Як в цьому допоможуть податок на нерухомість та соціальні помешкання?
Розмова про гетто – це стигматизація
Також Дмитро Васильєв заявив, що в США чорні райони «поступово перетворюються на гетто», і «перспектива київських районів, побудованих у 2000-х, десь така сама».
Це висловлювання засноване на расових стереотипах і є історично неправдивим. Тривалий час в США існувала сегрегаційна політика держави через зонування міського простору відома як redlining. Із середини 40-х років на так званих «мапах житлової безпеки» червоним починають маркувати місцевості, де мешкають ті, хто народився за межами Америки, зубожіле біле населення і, найголовніше – чорношкірих. Далеко не всі ці люди мали низькі доходи, але через приналежність до «червоної зони» їм відмовляють в дешевій іпотеці.
Як наслідок, вартість нерухомості у цих районах стрімко падає, а міські сервіси стають ненадійними. Зумисне збіднення території призводить до збільшення злочинності. У цей час біле населення, користуючись дешевими кредитами, масово переїздить в нові будинки в передмісті.
Навіть наприкінці 80-х банки все ще охочіше давали іпотечні кредити білим з нижчим рівнем доходу, ніж чорношкірим з середнім або високим доходом. Формування і зубожіння так званих «чорних районів» є результатом свідомої дискримінаційної політики міського планування США.
Читайте також: Системний расизм: як закони та політики у США в ХХ столітті сприяли дискримінації чорношкірих
«Механізм присоромлення бідніших районів відтворює і легітимізує соціальні нерівності, – пояснює Альона Ляшева. – Це чудово дослідив соціолог і соціальний антрополог Лоїк Вакан. Через таку стигматизацію люди починають соромитися своїх районів, бояться казати, звідки вони, і втрачають бажання дбати про своє місце проживання і мріють лише про втечу», – пояснює Альона Ляшева.
Охороняти чи зносити?
Зачепив Дмитро Васильєв і тему історичної та культурної спадщини. На його думку, варто охороняти лише цілісні «райони з усталеною історичною забудовою». Натомість «іноді доходить до абсурду: охороняють єдину історичну будівлю серед хрущовських дев’ятиповерхівок».
«Ми охороняємо її з якою ціллю? Віримо, що це настільки видатна будівля, що на Татарку туристи поїдуть дивитися на маєток колишнього київського поміщика?», – дивується архітектор в інтерв’ю.
Як пояснює пам’яткознавиця Олена Мокроусова, в світовій практиці існує декілька моделей охорони історичної спадщини. У західноєвропейській моделі в країнах зберігають цілісне історичне середовище. Так, у Європі можна гуляти старовинними вулицями і знімати в міському просторі історичні фільми. Східна модель, зокрема азіатська, зберігає окремі шедеври в радикально оновленому архітектурному довкіллі. Приміром, у максимально урбанізований Японії чи Південній Кореї відчуття історії та старовини виникає лише в окремих локаціях.
Водночас, на думку дослідниці, пам’ятки архітектури XIX-початку XX століття – єдина видима й відчутна спадщина столиці, навіть якщо не вся вона є шедевральною.
«У нас немає Києва часів Київської Русі, він залишився на сторінках літописів. Майже немає пам’ятників середньовіччя й Нового часу. Реальну історичну пам’ять у нас несе лише те, що збереглося на вулицях міста», – пояснює Альона Мокроусова.
Крім того, збереження цілісної забудови, коли будівлі різних періодів стоять поряд, може підвищувати статус її окремих об‘єктів. До прикладу, в Англії об‘єкт нижчої категорії, що розташований в комплексі з більш цінними об‘єктами, підвищує і свою категорію.
«І хоча відношення до того самого об’єкта буде різним, скажімо, в архітектора, що будує поруч із пам’яткою (або на його місці), в історика, мистецтвознавця, продавця житла або просто жителя, у якого тече дах, об’єднати ці часом полярні точки зору може тільки розуміння цінності минулого», – вважає дослідниця.
За її словами, за кордоном є багато сучасних будівель, зокрема, майже повністю оновлена забудова Берліна, здійснена на найвищому архітектурному рівні, центр Помпіду в Парижі, новітній приморський квартал Барселонета в Барселоні тощо. Але всюди ці нові споруди не знищують місто цілком. Вони, скоріш, розчиняються в історичному середовищі, а не підпорядковують його собі. При цьому нікому не спадає на думку звести хмарочос в готичному кварталі Барселони, елітний будинок посеред парку Тюїльрі в Парижі чи в лондонському Гайд-парку.
«Коли говорять про те, що Київ має стати європейською столицею, згадуються чомусь країни сходу. Саме там, в Єгипті, Сірії, Лівані, Індії, Індонезії тощо ми часто бачимо окремі шедеври посеред ні, навіть не сучасної архітектури, а посеред відсутності будь-якої архітектури. Бетонні коробки (навіть малоповерхові), велика кількість брудних крамничок і майстерень і величні храми чи форти. Наші ж житлові будинки ХІХ-поч.ХХ ст. – аварійні, понівечені, брудні, облізлі – при належному ремонті, догляді, маючи господаря, будуть виглядати не гірше, ніж паризька чи лондонська забудова цього ж періоду», – вважає пам’яткознавиця.
На її думку, висотне будівництво в центрі погане не саме собою. Воно змінює історичні містобудівні домінанти, руйнує структуру забудови кварталів, вулиць. Навіть збережені старі будинки поруч з висотними монстрами губляться, їх пригнічують нові масштаби.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 11 років та 34 днів. За цей час ми опублікували 26972 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті