Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 122 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
| Хто ми такі?

Читайте нас в Telegram, Twitter, Instagram, Viber та Google Новинах

Фото: Unsplash

У Парижі – нова хвиля обговорення ідеї безкоштовного громадського транспорту; вже пролунали заяви про скасування оплати за проїзд у 2026 році. Для столиці Франції це питання здоров’я, соціальної рівності та боротьби з кліматичними змінами, повідомляє ВВС.

У 2018 році мерка Анн Ідальґо вже ініціювала обговорення доцільності безкоштовного громадського транспорту, але тоді робоча група дійшла висновку, що бюджетні витрати будуть неспівставні з користю. Втім, місто принаймні звільнило від оплати дітей і підлітків до 18 років, на додачу до інших груп пільговиків, зокрема, містян віком від 65 років. Перед переобранням Ідальґо заявила, що це таки крок до безкоштовного транспорту.

У березні цього року заступниця мерки Парижа Одрі Пульвар заявила про наміри повернутися до цієї ідеї та поступово скасовувати оплату за проїзд. Спершу – для студентів і безробітних, потім на вихідні, а до 2026 року громадський транспорт агломерації, мовляв, стане безкоштовним для всіх.

Безоплатний транспорт у Франції

У багатьох містах Франції безоплатний транспорт зовсім не утопія, його вже запровадили приблизно у 30 населених пунктах. Першим такий експеримент запустило місто Шатору (45 тисяч населення) в 2001 році, за ним послідували Обань (передмістя Марселя, 45 тисяч), Кале (73 тисячі), Коломб’є (2 тисячі). Ми писали про результати скасування плати за проїзд у Дюнкерку (200 тисяч).

Зараз поступово від оплати відмовляється Монпельє (480 тисяч): вже їздять безкоштовно молодші та доросліші містяни, транспорт також безкоштовний у вихідні; а до 2023 року планують повністю скасувати оплату. За подібною схемою впроваджують безоплатні автобуси та TER-електрички у Нанті (656 тисяч).

Витрати в Іль-де-Франс

Звісно, у випадку Парижа (2,2 мільйона жителів) та столичного регіону Іль-де-Франс (12 мільйонів) йдеться зовсім про інший масштаб витрат. Називають цифру в 3-3,6 мільярда євро на рік для Парижа та 10 мільярдів для Іль-де-Франс.

На думку Одрі Пульвар, витрати можна компенсувати коштом податків на найменш екологічні транспортні засоби та на діяльність техногігантів, таких як Amazon. Зекономити кошти вдасться на зменшенні травматизму на дорогах й забруднення повітря (тобто зменшаться витрати на медицину), а також на скороченні втрати часу в заторах, що, за словами Пульвар, щороку обходиться бюджетові Іль-де-Франс в 10 мільярдів євро.

Опоненткою ідеї виступає Валері Пекресс, правоцентристка, голова ради Іль-де-Франс. Дослідження, яке вона ініціювала у 2018 році, виявило, що безкоштовний транспорт приведе лише до 6-10% зростання пасажирів, 2% скорочення автомобілекористування, якість транспортних послуг впаде, а бюджет зазнає збитків у 2,2-3,3 мільярда євро.

Анн Ідальґо (фото: Tsaag Valren / Вікіпедія), Одрі Пульвар (фото: Georges Biard / Вікіпедія) та Валері Пекресс (фото: Jacques Paquier / Вікіпедія)

Квитки – невелика частка доходу

Однак, транспортні експерти, серед яких – Арно Пассалака, професор Паризької школи містопланування, який вивчав досвід Дюнкерка, – вважають, що оцінка витрат завищена. Адже у Франції діє податок на мобільність, який стягують із великих корпорацій. А ще продаж квитків і абонементів – це не така вже й велика частка фінансування громадського транспорту. 10-мільярдний бюджет транспорту в Іль-де-Франс поповнюється оплатою за проїзд на чверть – на 2,7 мільярда євро. А в більшості французьких міст продаж становить лише 10-15% прибутку.

Пассалака також нагадує, що під час пандемії коронавірусу пасажиропотік упав, що зробило частку доходу від оплати проїзду ще меншою.

Нагадаємо, що в Києві падіння пасажиропотоку під час пандемії навпаки вважають приводом для підвищення вартості проїзду. Київський метрополітен та Київпастранс заявили, що обґрунтованим тарифом вважають 25 гривень за квиток на наземний транспот, 21 гривню – за квиток у метро і 78,90 гривні – за проїзд у міській електричці. Транспортні експерти прогнозують, що відбудеться підвищення до 13-15 гривень, що містяни сприймуть спокійно на тлі озвучених раніше цифр.

Читайте також: 5 причин, чому підвищення цін на громадський транспорт – це погана ідея

Коментарі:

Вам доступний лише перегляд коментарів. Зареєструйтесь або увійдіть, щоб мати можливість додавати свої думки.

*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті

Newsletter button
Donate button
Podcast button
Send article button