У французькому місті громадський транспорт зробили безоплатним. Що з цього вийшло?
Чверть пасажирів автобусів Дюнкерка – ті, хто відмовилися від приватного автомобіля.
Чверть пасажирів автобусів Дюнкерка – ті, хто відмовилися від приватного автомобіля.
Зроби добру справу і отримуй винагороди!
Нам як ніколи потрібна ваша підтримка. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 312 днів. За цей час ми опублікували 26408 новин та статей. Ми потребуємо вашої допомоги, щоб продовжувати якісно працювати далі. Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» та отримуйте приємні бонуси від редакції: квитки на культурні заходи в Києві, фірмовий мерч та актуальні книжки, можливість пропонувати редакції теми та багато іншого.
Стати членом Товариства | Хто ми такі?
Фото: obs-transport-gratuit.fr
Першого вересня 2018 року муніципалітет Дюнкерка – міста на північному узбережжі Франції – повністю скасував плату за проїзд у міських автобусах. Рік потому оприлюднено результати експерименту.
Метою такого кроку було підвищення мобільності та доступності. Також підґрунтям для скасування плати в автобусах стали незначні надходження від продажу квитків: лише 10% від загальних витрат на функціонування транспортної мережі. Решту субсидувало місто.
В основі автобусної мережі Дюнкерка з передмістями – п’ять автобусних ліній з інтервалом руху 10 хвилин. Ще з десяток ліній обслуговує менш населені райони. Автобусами користувалися близько 200 тисяч мешканців, зокрема з околиць і сусідніх містечок. При цьому близько двох третин населення міста, яке переважно складається з робітничого класу, зазвичай послуговувалися автомобілями для пересування. У непікові години автобуси курсували майже порожні, повідомляє France24.
Передусім, скасування плати за проїзд змінило моделі мобільності мешканців. Кількість тих, хто користується автобусом, зросла вдвічі. Із цих нових пасажирів 48% заявили, що пересіли на громадський транспорт із автомобіля. Близько 5% зізналися, що продали автівку або відмовилися від придбання другої.
«Я з 15 років не користувався автобусом. Та коли я почув, що його зроблять безкоштовним, вирішив спробувати. Постановив собі: першого вересня залишаю автомобіль і сідаю на автобус», – розповідає Крістіан, один із 2000 опитаних.
Загалом кількість поїздок на громадському транспорті зросла на 85%: на 65% у будні та на 125% у вихідні.
Інфографіка: en.calameo.com, адаптовано: «Хмарочос»
Інша жителька Дюнкерка, Амелі, зазначає, що завдяки позитивному образу громадського транспорту він вже не сприймається як спосіб пересування для бідних. Містяни сприймають безоплатні автобуси як такі, за які вони сплатили своїми податками.
Безоплатний транспорт також привів до змін у соціальній активності. Найбільше це вплинуло на молодь, літніх людей та прекаризованих робітників. Зокрема, для молоді нововведення означало більшу автономність і мобільність, що, у свою чергу, сприяло розширенню соціальних зв’язків. Жителі стали більше пересуватися містом, ходити пішки, проводити з родиною час на пляжі.
«Відколи не потрібно сплачувати за проїзд, ми на пляжі з сім’єю можемо купити собі якесь морозиво, млинець. Побільшав бюджет на відпочинок. А раніше, щоб за всіх заплатити, слід було витратити 10 євро», – розповідає Франк, безробітний.
Хоча екологічне питання не було в пріоритеті для Дюнкерка, користь для довкілля завдяки скороченню кількості поїздок на приватному транспорті зрештою стало важливим побічним ефектом.
Кілька міст Європи також анонсували перехід на безоплатний громадський транспорт: Кале, Брюссель, Люксембург. У французьких містах Шатору та Ніор вже скасували оплату. У Валансьєнні від нещодавна дозволили безкоштовно їздити містянам, молодшим за 25 років за умови реєстрації вартістю 20 євро.
Фото: urbislemag.fr
Можливість скасування плати за проїзд розглядали навіть в 11-мільйонному Парижі, проте зрештою відмовилися від цього кроку. Проте з першого вересня у французькій столиці проїзд зробили безкоштовним для дітей молодше 11 років. Ще раніше безкоштовно користуватися паризьким громадським транспортом дозволили громадянам, які заробляють менше 2000 євро на місяць. Слід зазначити, що у Парижі продаж квитків фінансує громадський транспорт лише на 28% від потрібного обсягу коштів.
2013 року безоплатний громадський транспорт вперше запровадили в європейській столиці – Таллінні (населення 500 тисяч). З липня 2018 року регіональній владі Естонії дозволили на свій розсуд скасовувати плату за проїзд у громадському транспорті, розраховуючи на державні субсидії.
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті