Модерністські багатоповерхівки Сеула: як вони з’явилися і чому їх будують Samsung, Hyundai та LG
До того, як перетворитися на всесвітньовідомого автовиробника, «Хьонде» спершу була будівельною компанією.
До того, як перетворитися на всесвітньовідомого автовиробника, «Хьонде» спершу була будівельною компанією.
Перш ніж прочитати матеріал, розгляньте можливість підтримати нас. «Хмарочос» пише про розвиток міст 10 років та 122 днів. За цей час ми опублікували 24983 новин та статей. Весь контент – в безкоштовному доступі. На нас не впливає жоден олігарх чи великий бізнес, ми працюємо для наших читачів й читачок. Ваш внесок дозволить продовжити працювати нашій редакції. Долучіться до спільноти з сотень осіб, які вже підтримують «Хмарочос».
Підтримати | Хто ми такі?
У містах Південної Кореї цілі мікрорайони забудовано однотипним багатоповерховим житлом. Чимало кому такі будівлі — одноманітні, невигадливі, монументальні — здаються негарними, але свого часу вони були чудовим рішенням для вирішення житлової кризи, йдеться в матеріалі Bloomberg CityLab.
Загалом такі модерністські комплекси характерні для багатьох міст світу, та корейські примітні тим, що їх будували великі приватні корпорації, такі як Samsung, Hyundai, LG.
Після завершення у 1953 році корейської війни у Південній Кореї почалася стрімка урбанізація — люди масово мігрували до понівечених війною міст. Чимало кому доводилося осідати на околицях, забудованих переважно традиційними хатами, ханок.
На початку 1960-х, за правління військового диктатора Пака Чон-Хі розгорнулися модернізація та індустріалізація. Населення Сеула зросло з одного мільйона в 1953 році до 2,5 мільйона у 1960-му. Та житлове будівництво не встигало за швидким приростом. Принаймні третина жителів міста мешкала в нашвидкоруч збудованих із вагонки халабудах. Нелегальні споруди множилися обабіч Сеула, розлазячись на гори, береги річок та навіть дороги.
За масове будівництво житла взялися чеболі — фінансові групи, пов’язані родинними зв’язками. В Японії їх називають дзайбацу. Південна Корея була японською колонією у першій половині ХХ століття, і в такий спосіб запозичила деякі моделі управління.
До того, як перетворитися на всесвітньовідомого автовиробника, «Хьонде» (Hyundai) спершу була будівельною компанією та з кінця 1940-х споруджувала дороги, мости та склади.
Перший сучасний комплекс було збудовано у 1962 році державною Корейською національною житловою корпорацією та п’ятьма приватними корпораціями, серед яких була «Хьонде». Рівень комфорту в 10-поверховому «Мапо» суттєво відрізнявся від того, до якого звикла більшість сеульців: центральне опалення, дитячий майданчик, крамниці.
Не всі зведені у 1960-х будівлі, однак, були якісними. Мешканцям також здавалися дивними батареї опалення західного зразка. Для традиційного корейського житла була характерна система ондоль — піч, розміщена нижче рівня підлоги, розносила гаряче повітря каналами знизу, і таким чином тепло йшло від підлоги. Тепла підлога дозволяла не користуватися ліжками і стільцями.
У 1970-х роках підхід до житлового будівництва став продуманішим. Зокрема, на відміну від моделі Ле Корбюзьє «башта серед парку», забудова в Південній Кореї передбачала наявність поблизу всіх необхідних сервісів, таких як школи, магазини, транспортне сполучення, благоустрій. Модерністські багатоповерхівки в Сеулі приваблювали людей з достатком — у цьому відмінність від ситуації, що складалася в США та деякою мірою в Європі, де такі будинки вважалися житлом для бідних.
Зараз деякі дослідники пов’язують житлове будівництво в Кореї з ідеями американського містопланувальника Кларенса Перрі, який у 1920-х розробляв концепцію «мікрорайонної одиниці», що її, своєю чергою, вважають передтечею сьогоднішніх 15-хвилинних міст. Паралелі також проводять із житловими мікрорайонами у Радянському Союзі.
Згодом у деяких будинках почали облаштовувати корейську теплу підлогу. У плануванні квартир центральною була вітальня, до якої примикали всі інші кімнати. Ця вітальня виконувала по суті функцію мадана — дворика у традиційному будинку ханок. Обов’язковим був закритий балкон-лоджія.
Корпорації стали все більше орієнтуватися на середній і заможний класи, розкішніші будинки навіть називали «особняками». Розташовані у престижних районах Сеула, Каннам і Ханнам-дон, вони часто мали додаткові принади, такі як спортзали, сауни й навіть невеликі дитячі аквапарки. Бренд, який було позначено в назві комплексу, вказував на вищий соціальний статус, у порівнянні з житлом, що будувалося державою: наприклад, Samsung Raemian La Classy, Hyundai The H Forecent.
Зараз, однак, квартири в багатоповерхівках Сеула, хоч як їх багато, коштують недешево. Більшість здається в оренду за унікальною схемою, яка існує лише в Південній Кореї — чонсе. Орендар не сплачує власнику щомісячну оренду, натомість дає заставу. Це велика сума, яка може сягати від 40-50% до 80-90% від вартості помешкання. Доки житло в оренді, власник може використовувати ці гроші, наприклад, покласти в банк і отримувати відсотки, але по закінченні контракту віддає орендарю повністю всю початкову суму.
Читайте також: «Гра в кальмара» ілюструє масштаби реальної боргової кризи в Південній Кореї
З одного боку, здається, що чонсе дозволяє орендарю жити у квартирі практично безкоштовно, але для багатьох сума застави непідйомна. Два роки тому за дворічний контракт оренди напівпідвального приміщення площею 60 квадратних метрів у Сеулі — баньчіха, приблизно такого, яке зображено у фільмі «Паразити», — треба було віддати в середньому 85 тисяч доларів застави.
Останніми роками багатоповерхові житлові комплекси критикують за однотипність, їх називають «сірниковими коробками».
© Хмарочос | 2024
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті