
Фото надане Яною Баріновою
30 квітня Яна Барінова очолила Департамент культури КМДА. З 2014 року цю посаду займала Діана Попова і залишила її в лютому 2021 року.
Раніше Яна Барінова працювала виконавчою директоркою Меморіального центру Голокосту «Бабин Яр», радницею Міністра культури та інформаційної політики, займалася громадською діяльністю та журналістикою. Вона захистила дисертацію в університеті Париж I Пантеон-Сорбонна про роль цифрових технологій у комеморативних практиках.
Новій очільниці Департаменту культури доведеться мати справу зі спадком проблемних ситуацій та об’єктів. Це і доля Гостинного двору, який КМДА хоче отримати можливо у власність громади Києва, і майбутнє культового кінотеатру «Київ», що після зміни орендаря у 2019 році так і не запрацював, і порятунок садиби Мурашка, яка наразі знаходиться в критичному стані тощо.
У перший робочий день «Хмарочос» розпитав новопризначену директорку департаменту культури про візію розвитку Києва, пріоритети і плани.
Чому робота в державній установі?
Мене ніколи не лякали труднощі. Попереднє місце роботи – Меморіальний центр Голокосту «Бабин Яр» – також було обтяжене різними проблемами. У мене чималий менеджерський досвід у приватних проєктах. Наразі мені важливо спробувати себе в державному управлінні.
У мене є потреба, щоб культура міста, в якому я живу, задовольняла потреби різних людей – це і традиційна культура, і класика, і щось експериментальне.
Усі європейські столиці мають свою яскраво виражену індивідуальність. Це те, з чим місто асоціюють у першу чергу. Париж – місто кохання, Лондон – імперської величі, Памплона – енсьєрро [іспанський національний звичай, що полягає у забігу, фактично втечі, її учасників від спеціально випущених із хлівів биків, корів або телят – прим. ред.], Ріо-де-Жанейро – карнавалу. Цей символ супроводжує тебе весь час у місті.
Для мене Київ – місто свободи. Поживши в різних європейських містах, я все-таки вибрала для життя Київ – саме заради цієї свободи, якою він дихає.
Пріоритети
Державна культурна політика в Україні перебуває в стадії трансформування залишків радянської моделі у щось сучасне і ефективне, у якийсь симбіоз «британської», «французької» та «американської» моделей. Спільними рисами для них є значно менша централізація та значно більша диверсифікація джерел фінансування. Вся українська культура чекає відповідних законодавчих кроків у цьому напрямку.
Діючим програмним документом для Департаменту зараз є Комплексна міська цільова програма «Столична культура: 2019-2021 роки», затверджена у грудні 2018 року. Вона включає п’ять програм: музейно-просвітницьку, мистецьку, етнічну, духовну і окрему програму для зоопарку.
Підготовка наступної версії програми – один із першочергових пріоритетів. Мені важливо включити туди «креативність», що передбачає розвиток моди, предметного дизайну, індустрій на межі творчості і бізнесу.
Попередня команда досить добре налаштувала господарські процеси в управлінні. Тому своєю задачею як інституційної менеджерки я бачу саме візійну надбудову. Скажімо, чому б не створити Київський культурний фонд, як це зробили в Запоріжжі чи на Буковині? Або чому б не переглянути штатний розклад і не створити там відділ комунікацій чи відділ креативних індустрій?
Як департамент охорони здоров’я не лікує людей, а створює умови для роботи лікарів, так і ми повинні створювати умови для творців культурного продукту. Адже вони в якомусь сенсі лікують місто і містян, роблячи його більш придатним для життя.
[Як відомо, реалізація ідеї Ричарда Флориди орієнтуватися на потреби креативного класу в містах викликала джентрифікацію, призвела до зростання цін на житло та збільшення нерівностей – прим. ред.]
Одна з моїх ідей – проєкт «Міських майстерень митців». У міста точно є нерухомість, яку можна перетворити в муніципальні креативні кластери. Ці майстерні за символічні кошти можна здавати в оренду київським художникам чи організовувати там міжнародні резиденції.
Гостиний двір
Гостиний двір – це такий собі Гордіїв вузол Києва. Як, до речі, і Поштова площа. Тут потрібен ефективний власник і господар, яким є київська влада. Крім того, у столиці є кошти та цілісне бачення Контрактової площі та Гостинного Двору. Ми хочемо, можемо та збережемо пам’ятку!
[Наразі Міністерство культури і КМДА змагаються за передачу Гостиного двору собі в підпорядкування. Міністерство заявляє про наміри створити там Музей сучасного мистецтва, а міська влада прагне повернути споруду на баланс міста – прим. ред.]
На мій погляд, цивілізований вихід – це відкрита дискусія за участю всіх зацікавлених сторін: забудовників, центральної та міської влади, культурної спільноти та київської громади. В ідеалі ця дискусія має вийти на рівень концептуальних проєктів. Наше завдання – забезпечити прозорий інклюзивний процес створення такої концепції.
Кінотеатр «Київ»
Інтереси громади, виступаючи орендодавцем кінотеатру, представляє Департамент комунальної власності. Будівельна експертиза встановила, що користуватися будівлею у теперішньому стані небезпечно, вона потребує значних протиаварійних робіт. Саме навколо того, хто їх має виконувати, і точиться юридична суперечка між містом і новим орендарем. Наскільки мені відомо, після зняття карантинних обмежень має відбутися нарада усіх зацікавлених сторін, адже зрозуміло, що сам себе кінотеатр не відремонтує. А киянам він потрібен.
Департамент культури завжди стояв і буде стояти на позиції захисту всіх об’єктів культури. Тому цей культовий кінотеатр артхаузного кіно обов’язково буде збережений у комунальній власності, відновлений і продовжить свою роботу. Всі необхідні умови для фестивального, українського і артхаузного кіно прописані в договорі оренди. Цей цілісний майновий комплекс є об’єктом культурної спадщини, а це передбачає реставраційні роботи.
[На початку 2019 року місто відмовилося продовжувати договір оренди з орендарем КЦ «Кінотеатр “Київ”». Згодом будівлю передали компанії «Сінема-Центр», що нібито мала сплачувати більшу оренду. У 2020 році кінотеатр визнали аварійним. Зайшла мова про капітальний ремонт, в обмін на який новий власник запропонував зменшити орендну плату. З травня 2019 року і до цього часу «Київ» не працює. Містяни неодноразово вимагали повернути покази в культовому кінотеатрі під час акцій та мітингів – прим. ред.].
Садиба Мурашка
Як киянка, я, звичайно, розумію, що значить для художньої спільноти садиба Мурашка. І розумію також, що спроможність зберегти її на культурній мапі Києва – це те, чого від мене чекають. У міста є чітка позиція: будівлю треба врятувати шляхом реставрації і тільки після переселення мешканців. Але питання по цим двом об’єктам, на жаль, трохи передчасні. Окрім приводів для гучних дописів у фейсбуці, кожен такий випадок це складна юридична колізія, яка склалася не сьогодні. Я маю намір розібратися в ситуації, що склалася.
[Нещодавно Департамент культури подав позов до суду на Олександра Глухова, єдиного мешканця аварійної садиби Мурашка (живе там з 1992 року). Багато років саме він захищав пам‘ятку архітектури від знесення і домігся її повернення до комунальної власності – прим. Ред.]
Заклади культури радянського часу
Я вважаю, що ревіталізація таких об’єктів, як, скажімо, кінотеатр «Екран», має починатися з відповідей на низку питань: чи можливо з технічної точки зору врятувати будівлю, скільки це буде коштувати та що саме на цьому місці потрібно локальній громаді.
Ревіталізація – це не тільки будівельна проблема. Треба робити те, куди підуть люди. Це може бути креативний хаб, галерея, місцевий театр, танцювальна зала тощо. Я переконана, що ревіталізація таких об’єктів має починатися з вивчення потреб локальної громади.
Мені до вподоби ідея створення креативних хабів у кожному з районів столиці. Тому це ідеальне рішення для ревіталізації кінотеатрів, будинків культури, побудованих 50-70 років тому. Це може вирішити проблему збереження історичного образу міста і створити простір для взаємодії жителів в межах району. Тому я дуже сподіваюся на конструктивний діалог із цього приводу з райдержадміністраціями.
Виклики
Неабияким викликом виявилася сама по собі конкурсна процедура. Мені довелося пройти її двічі. На початку березня мене вже призначили директоркою, аж тут Верховна Рада скасувала спрощений «карантинний» порядок і повернула конкурси у повному обсязі. Такий собі фальстарт, випробування на стресостійкість.
Перехід із приватного сектору до публічного багато чого змінює. Треба бути значно відповідальнішим за дії і слова – і їх, і тебе розглядають в мікроскоп. І це справедливо, бо в твоїх руках влада, яку тобі довірили.
Чого б хотілося уникнути? – Певно, розчарування у прийнятому рішенні щодо директорства, відчуття безсилля, неспроможності реалізувати намічене. Найкращою підтримкою для цього буде конструктивний діалог з усіма, кому небайдужий Київ як одна з європейських креативних столиць.
Чого бракує місту
Урбаніст Йен Ґел казав: «Якщо ви повертаєтесь додому раніше, ніж о четвертій ранку – з містом щось не так». На жаль, про відвідування культурних подій під час карантину можна тільки мріяти. І це дуже боляче. Пандемія позбавила нас нормального спілкування, без якого культурне життя зникає. Для споживачів культурного продукту це здебільшого питання дозвілля і психічного здоров’я, а для творців – ще й елементарного виживання у професії.
Але це не безвихідь. Обмеження на заходи в закритих приміщеннях буквально штовхають нас на вулиці, в сквери та парки. Впевнена, ми придумаємо, як оживити публічні простори. Подій на кшталт «Французької весни», «Bouquet Kyiv Stage» має стати значно більше.
Цей матеріал не вийшов би без підтримки членів нашого Товариства.
Зараз для сталої роботи видання ми шукаємо 1000 нових учасників спільноти, а в обмін на вашу участь пропонуємо цікаві бонуси!
Приєднуйтесь до Читацького товариства «Хмарочоса» всього від 100 грн/місяць!
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті